Wim en Harriët Weitkamp over kleinschalig ondernemen

‘Soms moet je durven krimpen om te groeien’

Groei is een must in de economie, zo lijkt het. Maar soms kun je groot groeien door kleiner te worden. Wim en Harriët Weitkamp kozen ervoor om hun recreatieonderneming in te krimpen, maar de luxe te verhogen. Het resultaat: een Gouden Zoover Award voor beste middelgrote vakantiepark van Nederland.

Bijna alle dagen van het jaar zitten ze vol, de vijf bungalows van De Wilde Roos in Ommen. En dat zonder marketing van belang. De website is nog het enige visitekaartje waar Wim (61) en Harriët (60) Weitkamp geld in steken. “We hoeven niet meer te investeren in reclame”, zegt Harriët. “Onze gasten zijn onze ambassadeurs. ‘Híér moet je echt naartoe’, zeggen ze tegen familie en vrienden. No budget marketing heet dat toch?”

Van melkvee naar recreatie

Om hier te komen, hebben Wim en Harriët een wonderlijke route afgelegd. In 2002 maakten ze de overstap van de melkveehouderij naar de recreatieve sector. Ze kochten enkele bungalows op vakantiepark De Lindenberg in Ommen, om te verhuren. Daarnaast deden ze ook beheer en onderhoud van de overige woningen, bijna 100 bungalows. “Maar in de loop van de jaren merkten we dat wij wilden investeren in luxe en service, terwijl de eigenaar van het park daar anders tegen aankeek. Daarom zijn we gestopt als beheerder. Sinds een paar jaar verhuren we alleen nog vijf eigen woningen, onder de naam De Wilde Roos.”

Wijn, kaarsje, cadeautje

Die vijf huisjes zijn helemaal zoals Wim en Harriët het willen: stijlvol ingericht, voorzien van alle gemakken, superschoon, met veel buitenruimte en alle persoonlijke aandacht. “Mensen moeten hier ‘thuiskomen’. Daarom ontvangen we ze altijd met koffie aan onze stamtafel. In het huisje zetten we een fles wijn, een kaarsje en een persoonlijk cadeautje klaar, met een handgeschreven kaartje erbij. Je merkt dat onze gasten zulke dingen heel fijn vinden. Mensen zijn klaar met het grootschalige. Ze willen geen nummer zijn, maar een mens.”

Spannende stap

Financieel gezien was de stap van ‘groot’ naar ‘klein’ wel spannend. Minder huisjes betekende dat de marges kleiner werden. Daarom zocht het echtpaar Weitkamp een nieuwe financieel adviseur die hen kon helpen. Via een gemeenschappelijk contact leerden ze Peter Bregman en PM kennen. De klik was er snel. “PM past gewoon bij ons. Ook zij zijn kleinschalig en gericht op de persoon”, zegt Harriët. “Peter en zijn collega’s hebben niet alleen oog voor je bedrijf, maar ook voor jou als mens.”

Bedrijfsmatige verhuur

PM nam de bedrijfsvoering onder de loep en ontdekte dat veel zaken fiscaal beter geregeld konden worden. Wim: “Onze woningen zaten tot dan toe in box 3, als belegging. Maar het bleek fiscaal veel gunstiger om ze bedrijfsmatig te verhuren, onder box 1. En bij het bekijken van de belastingaangiftes bleek dat we véél meer btw terug konden vragen. Dat heeft Peter met terugwerkende kracht voor een aantal jaren gedaan.”
Bedrijfsprocessen werden aangescherpt en de administratie werd verbeterd. Harriët: “We hebben ontdekt hoe het anders en beter kon. Peter liet zien hoe we ons bedrijf in kwaliteit konden laten groeien.”

Lef hebben

Terugkijkend zijn de twee blij dat ze de stap van groot naar klein hebben gezet. Harriët: “Leven is het meervoud van lef, zeg ik altijd. Soms moet je grote stappen durven zetten. De stap van ‘koeien naar mensen’ was best radicaal. En deze nieuwe stap was dat ook: kleiner worden zodat je inkomsten kunt genereren door kwaliteit in plaats van omvang. Maar wij hebben gemerkt dat het altijd lukt, als je het maar met passie en wilskracht doet.”

Heb je een vraag, wil je advies, of gewoon eens kennismaken? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.