Pseudo-eindheffing van 12% bij fossiele auto van de zaak vanaf 2027

Er is onrust ontstaan over de aangekondigde pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s van de zaak. Goed om te weten: voor bestaande auto’s geldt overgangsrecht tot september 2030. Bovendien gaat het nog om een wetsvoorstel dat niet definitief is.

Wat houdt de regeling in?

Het kabinet wil elektrisch rijden verder stimuleren met nieuwe fiscale maatregelen. Eén daarvan betreft de auto van de zaak die een werknemer privé gebruikt voor meer dan 500 kilometer per jaar. 

Stel je als werkgever vanaf 2027 een personenauto van de zaak op fossiele brandstof (dus niet volledig emissievrij) ter beschikking aan een werknemer, dan moet je 12% loonbelasting betalen over de cataloguswaarde van deze auto. Voor personenauto’s ouder dan 25 jaar geldt de waarde in het economisch verkeer. 

Nieuw in deze regeling is dat woon-werkverkeer wordt gezien als privégebruik. De pseudo-eindheffing mag niet op de werknemer worden verhaald.

Wanneer geldt deze maatregel niet?

  • Deze maatregel geldt alleen voor niet volledig emissievrije personenauto’s van de zaak, dus niet voor bestelauto’s.
  • Ondernemers die inkomstenbelasting betalen, vallen niet onder de loonheffing. Daarom geldt de pseudo-eindheffing niet voor hen, ook niet als zij in een niet-emissievrije auto van de zaak rijden.

Overgangsrecht

Voor fossiele personenauto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld, geldt een overgangstermijn tot 17 september 2030.

Nog niet definitief

Het gaat om een wetsvoorstel. De exacte ingangsdatum en invulling zijn dus nog niet definitief. Pas als de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel hebben aangenomen, gaat de wet in. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft de Tweede Kamer inmiddels verzocht om de maatregel te heroverwegen. Er kan dus nog van alles veranderen.

Meer weten over de gevolgen voor jouw wagenpark? Neem dan contact met ons op.

< terug naar overzicht