Welke gevolgen heeft het UBO-register voor jou?

De inwerkingtreding van het UBO-register is vaak uitgesteld, maar op 27 september 2020 was het eindelijk zover. PM-adviseur Jannette Eilander legt uit wat dat betekent voor aandeelhouders en andere belanghebbenden in een onderneming.

Ben je aandeelhouder van een bv, dan heeft de komst van het UBO-register waarschijnlijk gevolgen voor jou. Ook als je een andere vorm van eigendom of zeggenschap hebt in een onderneming, kan het register consequenties hebben. In deze blog lees je:
• voor wie de registratieplicht geldt
• welke gegevens je waar en wanneer moet aanleveren
• hoe het zit met de privacy van jouw gegevens in het UBO-register

Voor wie?

Vennootschappen en andere juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht, moeten de gegevens van hun uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) laten registreren en bijhouden. Dit geldt niet alleen in ons land, maar in alle EU-/EER-lidstaten. De registratie moet voorkomen dat het financiële stelsel wordt misbruikt voor witwassen en terrorismefinanciering.
Een UBO is een Ultimate Beneficial Owner. Je bent UBO als je uiteindelijk voor meer dan 25% eigenaar bent – of zeggenschap hebt over – onder andere bv’s, nv’s, stichtingen en verenigingen, maar ook over maatschappen, vennootschappen onder firma of commanditaire vennootschappen die naar Nederlands recht zijn opgericht.
Ben je UBO van een vennootschap die naar buitenlands recht is opgericht? Dan worden jouw gegevens niet in Nederland geregistreerd, maar mogelijk wel in een andere EU-/EER-lidstaat. Ook een eenmanszaak valt niet onder de registratieplicht.

Welke gegevens?

In het UBO-register staan de volgende gegevens van jou:
• naam
• geboortemaand en -jaar
• woonstaat
• nationaliteit
• aard en omvang van het belang dat je houdt

Deze gegevens zijn voor iedereen openbaar, maar ze kunnen alleen op naam van jouw onderneming of rechtspersoon worden geraadpleegd, niet op jouw eigen naam. Daarnaast bevat het register ook bepaalde gegevens van jou die alleen door bevoegde autoriteiten en door de Financiële Inlichtingen Eenheid (FIU) mogen worden ingezien. Dan gaat het om:
• BSN/buitenlands fiscaal identificatienummer (TIN)
• geboortedag en -plaats
• geboorteland
• woonadres
• een kopie van een geldig identiteitsdocument
• een kopie van (een) document(en) waaruit de aard en grootte van jouw economisch belang blijkt

Waar en wanneer aanleveren?

De Kamer van Koophandel (KvK) beheert het UBO-register. Je hebt na inwerkingtreding 18 maanden de tijd om jouw gegevens in het UBO-register te laten vastleggen. In de eerste maanden roept de KvK alle registratieplichtigen op om de gegevens van hun UBO(’s) binnen deze termijn te registreren. Nieuw op te richten vennootschappen moeten de gegevens van hun UBO(’s) gelijktijdig registreren met de inschrijving in het Handelsregister. De registratie van de UBO-gegevens is een voorwaarde voor het verstrekken van een KvK-nummer. Voldoe je niet aan de registratieplicht dan kan een sanctie volgen, bijvoorbeeld een boete.

Waarborgen privacy

Zoals je al las, is het UBO-register deels openbaar. Misschien maak je je daar zorgen over, maar er worden maatregelen getroffen om je privacy te beschermen. Als iemand gegevens uit het UBO-register wil raadplegen, moet diegene zich vooraf identificeren. Daarnaast moet de raadpleger een vergoeding betalen.
Je kunt ook inzien hoe vaak jouw gegevens zijn verstrekt, met uitzondering van de raadplegingen door de FIU en de bevoegde autoriteiten. Je kunt overigens geen informatie krijgen over de identiteit van de raadpleger. Dat mag niet in verband met de AVG.

Heb je vragen over het UBO-register? Bel of mail ons dan. Wij helpen je graag verder.

< terug naar overzicht