Nieuw btw-nummer voor zzp’ers: wat kun je nu al doen?

Heb jij een eenmanszaak? Dan krijg je uiterlijk 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Onze adviseur Martin Post vertelt hoe je daar nu al op voorsorteert.

Er is al veel over gezegd en geschreven: op 25 mei 2018 is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Deze wet ziet toe op de bescherming van persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert of iedere organisatie, vereniging en stichting aan de regels van de AVG voldoet. Oók de centrale overheid dus, en laat het daar nu fout gaan. Circa 1,3 miljoen ondernemers in Nederland zijn namelijk verplicht dagelijks hun eigen gevoelige persoonsgegevens te lekken.

Btw en BSN

Hoe dan? Iedere zzp’er beschikt over een btw-nummer. Dat bestaat uit zijn of haar BSN-nummer, aangevuld met een ‘B’ gevolgd door een volgnummer. Stel dat jouw BSN-nummer 123456789 is, dan is je btw-nummer 123456789B01. De Wet op de Omzetbelasting verplicht iedere ondernemer om dit nummer op uitgereikte facturen te vermelden. Houders van onder andere webshops zijn verplicht om het btw-nummer ook te vermelden op hun website.
In het kader van bescherming van gevoelige persoonsgegevens (en daarmee het voorkomen van identiteitsfraude) moge duidelijk zijn dat dit op z’n zachtst gezegd onwenselijk is. En dat niet alleen: het is ook strafbaar op basis van de AVG.

Maatregelen

Daarom heeft de staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, inmiddels maatregelen aangekondigd die ingaan per 1 januari 2020. Uiterlijk op deze datum ontvangen alle houders van een eenmanszaak een nieuw nummer. Dat zal naast het bestaande btw-nummer worden gehanteerd. Het oude btw-nummer blijft voorlopig bestaan omdat het voor de Belastingdienst onmogelijk is om de vaak verouderde systemen tijdig aan te passen en geschikt te maken voor deze nieuwe nummers.

Gebruik van de nummers

Het volgende overzicht maakt duidelijk wanneer je welk nummer moet gebruiken: Het nieuwe nummer wordt gebruikt voor:
• vermelding op de verkoopfacturen;
• vermelding op de website/webshop;
• opgave en afhandeling van intracommunautaire prestaties (leveringen en diensten aan andere ondernemers binnen EU);
• opgave en afhandeling van de Mini-One-Stop-Shop-regeling (elektronische diensten aan anderen dan ondernemers binnen EU).

Voor alle andere transacties en de communicatie tussen de ondernemer en de Belastingdienst zal het oude nummer nog gebruikt worden. Op termijn zal dit oude nummer bij de Belastingdienst zelf ook komen te vervallen.

Wat kun jij doen?

Hoe kun je als ondernemer nu al voorsorteren op deze wijziging?
• Ben jij houder van een webshop waardoor je verplicht bent jouw btw-nummer online te vermelden? Dan mag je deze vermelding voortaan achterwege laten totdat het nieuwe nummer is uitgegeven.
• Verder laten nog veel ondernemers briefpapier drukken waarop het oude btw-nummer is vermeld. Ben je bijna door jouw huidige voorraad briefpapier heen? Dan kun je ervoor kiezen om een kleine oplage te laten drukken. Na verstrekking van het nieuwe nummer hoef je dan geen grote hoeveelheden briefpapier te vernietigen. Factureer je via een digitaal systeem, dan kun je het btw-nummer natuurlijk meteen wijzigen zodra het nieuwe nummer bekend is.
• Maak je gebruik van Exact Online bij ons? Dan zorgen wij ervoor dat jouw factuurlay-out aangepast wordt zodra het nieuwe nummer ook bij ons bekend is.

Heb je vragen over dit onderwerp? Dan kun je contact met ons opnemen.

< terug naar overzicht