Geen burgerservicenummer van jouw werknemer – wat nu?

Als je geen burgerservicenummer (BSN) van de werknemer hebt, moet je een personeelsnummer vermelden in de aangifte loonheffingen. Het is belangrijk dat dit een uniek personeelsnummer is, zodat de juiste loongegevens in de polisadministratie van het UWV worden verwerkt. De Belastingdienst adviseert het personeelsnummer te laten oplopen. Hoe langer het getal, hoe groter de kans dat het personeelsnummer uniek is. Het personeelsnummer kan bijvoorbeeld beginnen of eindigen met het jaartal van indiensttreding. Zolang er geen BSN bekend is, gebruik je het personeelsnummer en pas je het anoniementarief toe. Geeft de werknemer het BSN op enig moment door, dan moet je (ten minste) nog eenmaal het personeelsnummer samen met het BSN opgeven. Het BSN wordt namelijk samen met het gebruikte nummer inkomstenverhouding gekoppeld aan het gebruikte personeelsnummer in de polisadministratie van het UWV.

Tip!
Wil je later een inkomstenverhouding corrigeren of intrekken in een aangiftetijdvak waarin alleen het personeelsnummer werd gebruikt? Dan moet dat personeelsnummer in de correctie worden gebruikt. Op dat moment was het BSN immers nog niet bekend in de polisadministratie.

Vanaf 2023 mag je, na ontvangst van de volledige/juiste gegevens, de eerdere inhouding van het anoniementarief herstellen. Dit kan alleen binnen hetzelfde kalenderjaar. Je moet dan correcties verzenden voor de eerdere aangiften van dat jaar.

< terug naar overzicht