Alle maatregelen coronavirus op een rij

De overheid heeft verschillende steunmaatregelen getroffen om jou door de coronacrisis heen te helpen. Inmiddels is er meer bekend over de ins en outs van diverse steunmaatregelen en over andere zaken, waarover wij jou nog niet eerder hebben bericht. In dit artikel praten we je bij over de laatste stand van zaken.

Nieuwe noodregeling tegemoetkoming in de loonkosten - NOW

De nieuwe ‘Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)’ heeft de werktijdverkorting vervangen. Aanvragen voor werktijdverkorting die al zijn ingediend maar nog niet zijn afgehandeld, worden meegenomen in deze nieuwe regeling, die vanaf maandag 6 april is opengesteld. Je kunt van de nieuwe regeling gebruikmaken als je een omzetverlies verwacht van tenminste 20%. In dat geval kun je bij het UWV voor een periode van drie maanden (met een eenmalige verlenging van nog eens drie maanden) een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies. De tegemoetkoming bedraagt:

  • 90% van de loonsom als 100% van jouw omzet wegvalt;
  • 45% van de loonsom als 50% van jouw omzet wegvalt; en
  • 22,5% van de loonsom als 25% van jouw omzet wegvalt.

Omzetdaling
Om de hoogte van het omzetverlies te bepalen, wordt eerst jouw totale omzet uit 2019 door vier gedeeld. Deze omzet wordt vervolgens vergeleken met de omzet in maart-april-mei 2020. Als je de gevolgen van de coronacrisis pas later terugziet in de omzetdaling, kun je ook een periode aangeven die één of twee maanden later start, bijvoorbeeld mei-juni-juli. Als jouw bedrijf bestaat uit een aantal bedrijfsonderdelen (rechtspersonen) die samen een concern vormen, wordt de omzetdaling van het hele concern aangehouden.

Loonsom
Voor de loonsom neemt het UWV de gegevens uit de loonaangifte bij de Belastingdienst automatisch over. De grondslag is het zogenoemde sociale verzekeringsloon. Je wordt ook gecompenseerd voor het loon dat je doorbetaalt aan werknemers met een flexibele arbeidsomvang, zoals oproepkrachten. Betaal je hen niet of minder dan wordt jouw subsidie uiteindelijk ook lager. Ook jouw werkgeverslasten worden voor 30% gecompenseerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om pensioenpremies, premies werknemersverzekeringen en – meestal  – een reservering voor vakantiegeld. De loonsom wordt daarom vermenigvuldigd met 1,3. Daarnaast is het loon per werknemer gemaximeerd op € 9.538 per maand. Een hoger salaris wordt niet gecompenseerd.

Twee voorwaarden
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze regeling, die inmiddels nader zijn uitgewerkt .

  1. Je moet je inspannen om de loonsom zoveel mogelijk gelijk te houden en jouw werknemers dus doorbetalen. Een daling van de loonsom leidt tot een lagere subsidie.
  2. Je dient in de periode van 18 maart tot en met 31 mei 2020 bij het UWV geen verzoek in om toestemming te krijgen voor opzegging van een arbeidsovereenkomst wegens bedrijfseconomische redenen. Als je toch ontslag aanvraagt en deze aanvraag niet (of niet tijdig); intrekt, wordt bij de vaststelling van de subsidie een correctie doorgevoerd. Bij de vaststelling van de subsidie wordt vastgesteld wat het loon is van de werknemers voor wie ontslag is aangevraagd. Dit loon wordt vervolgens verhoogd met 50%. Dit loon plus de vermeerdering van 50% worden in mindering gebracht op de totale loonsom, waarop de uiteindelijke hoogte van de subsidie wordt gebaseerd.

De NOW biedt jou in twee situaties de gelegenheid om ingediende verzoeken in te trekken. Situatie 1 betreft een al wel ingediende – maar nog niet gehonoreerde – aanvraag om werktijdverkorting. Die aanvraag wordt dan als subsidieaanvraag gezien in de zin van de NOW. In die gevallen mag je dat verzoek uiterlijk 8 april 2020 bij het UWV intrekken! Je moet in dat geval dus direct in actie komen.

In de tweede situatie kun je – sinds de openstelling van de NOW (vanaf maandag 6 april) – een verzoek om bedrijfseconomisch ontslag intrekken binnen vijf werkdagen nadat het verzoek is ingediend.

Aanvraag
Je kunt de tegemoetkoming tot 31 mei 2020 aanvragen voor het omzetverlies dat jouw bedrijf lijdt vanaf 1 maart 2020. Zodra de regeling wordt opengesteld, stelt het UWV een formulier beschikbaar via www.uwv.nl. Voor de aanvraag heb je geen eHerkenning nodig maar wel jouw loonheffingennummer. Je doet een aanvraag per loonheffingennummer. Bij jouw aanvraag moet je de volgende gegevens aanleveren:

  • het procentuele verwachte omzetverlies;
  • het loonheffingennummer;
  • de aaneengesloten driemaandsperiode waarover je de omzetdaling verwacht;
  • het rekeningnummer, waarop je de betalingen van de Belastingdienst inzake loonheffingen ontvangt.

Voorschot en eindafrekening
Als het UWV positief oordeelt, keert het UWV een voorschot van 80% uit, dat in drie termijnen aan jou wordt betaald. Het eerste deel wordt uitgekeerd binnen twee tot vier weken na de aanvraag, maar waarschijnlijk al eerder. Binnen 24 weken na afloop van de periode waarover de NOW is toegekend, moet je de definitieve vaststelling van de compensatie aanvragen. Hiervoor is een accountantsverklaring vereist. Vervolgens zal het UWV binnen 22 weken een eindafrekening doen. Bij de afrekening kan sprake zijn van terugvordering of nabetaling.

Tijdelijk extra bijstand voor zelfstandigen - Tozo

Ben je zelfstandige en verwacht je dat als gevolg van de coronacrisis jouw inkomen de komende drie maanden minder zal zijn dan het sociaal minimum, dan kom je in aanmerking voor de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)’. Deze regeling wordt uitgevoerd door jouw gemeente en is inmiddels opengesteld. Op grond van de Tozo krijg je een aanvulling op jouw inkomen tot het sociaal minimum. Het sociaal minimum voor alleenstaanden is 70% van het wettelijk minimumloon oplopend tot 100% van het wettelijk minimumloon voor gehuwden en samenwonende partners. De Tozo-uitkering hoef je niet terug te betalen. Er vindt geen vermogens- of partnertoets plaats en ook de levensvatbaarheid van jouw onderneming wordt niet getoetst.

Voorwaarden
Onder de volgende voorwaarden kun je gebruikmaken van de Tozo:

  • Je moet bij de aanvraag verklaren dat je verwacht dat jouw inkomen door de coronacrisis in de komende drie maanden daalt onder het sociaal minimum.
  • Wanneer dit achteraf anders is, moet je dit doorgeven aan jouw gemeente.
  • Je moet voldoen aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek in de inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat je per jaar ten minste 1.225 uren hebt gewerkt voor jouw onderneming. Bestaat jouw onderneming korter dan een jaar, dan geldt het urencriterium voor het aantal maanden dat je hebt gewerkt.
  • Je moet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel, voordat de Tozo is aangekondigd, dus vóór 17 maart 2020, 18.45 uur.

De Tozo is gebaseerd op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), maar de procedure is veel sneller namelijk vier weken in plaats van de gebruikelijke dertien weken bij de Bbz. Achteraf wordt gecontroleerd of je terecht gebruik hebt gemaakt van de regeling. De gemeenten zijn verplicht om bij fraude de toegekende bijstand terug te vorderen en een boete op te leggen.

Lening voor bedrijfskapitaal
Je kunt deze ondersteuning ook krijgen in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal van maximaal € 10.157 tegen een verlaagd rentepercentage. Je hebt in dit geval ook de mogelijkheid om jouw aflossingsverplichting uit te stellen.

Tozo ook voor de DGA
Ben je directeur-grootaandeelhouder van een bv? Dan kom je in principe ook in aanmerking voor de Tozo. Je moet dan voldoen aan de wettelijke eisen: het urencriterium, volledige zeggenschap en het dragen van de financiële risico’s. Je dient naar waarheid te verklaren en aannemelijk te maken dat jouw bv vanwege de coronacrisis geen salaris kan uitbetalen.

Compensatieregeling voor bepaalde sectoren – het Noodloket

Ook de compensatieregeling voor bepaalde sectoren is opengesteld. Dit is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS, of kortweg: het Noodloket). Om te bepalen welke ondernemers in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming is aan de hand van de codes voor de standaardbedrijfsindeling (SBI-codes) een lijst met kwalificerende sectoren samengesteld. Hierop staat inmiddels ook de non-foodsector, met ondernemers zoals winkeliers. Zij hoeven hun deuren weliswaar niet te sluiten, maar hebben wel te maken met veel omzetverlies. Dat wordt met name veroorzaakt door de oproep aan mensen om zoveel als mogelijk thuis te blijven en door de instructies van de overheid in het sociale verkeer.

Vallen jouw hoofdbedrijfsactiviteiten in een van de genoemde sectoren, dan kom je in beginsel in aanmerking voor deze compensatie in de vorm van een eenmalige gift van € 4.000 voor de eerste nood in de periode 16 maart tot en met 15 juni 2020. Je kunt de aanvraag laten doen door jouw adviseur als je hem/haar daartoe machtigt. Hiervoor is een machtigingsformulier ontwikkeld. De compensatie vraag je, of jouw adviseur, uiterlijk aan tot en met 26 juni 2020, 17.00 uur bij rvo.nl. De tegemoetkoming wordt tot 1 januari 2021 verstrekt. Voor de aanvraag is een eHerkenning (niveau 1 of hoger) nodig of DigiD.

Voorwaarden
De aanvraag moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:

  • Gegevens over jouw onderneming, waaronder het KvK-nummer, het post- en bezoekadres en een rekeningnummer dat op naam staat van de onderneming.
  • Naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon bij jouw onderneming.
  • Een verklaring dat jouw onderneming geen overheidsbedrijf is.
  • Een bevestiging dat de tegemoetkoming niet zal leiden tot overschrijding van het de-minimisplafond (verklaring de-minimissteun). Hiermee verklaar je dat de staatsteun die jouw onderneming krijgt onder het maximum van € 200.000 blijft over een periode van drie achtereenvolgende jaren.
  • Een verklaring dat jouw onderneming op het moment van de aanvraag aan de gestelde eisen voldoet.
  • Een verklaring dat jouw onderneming in de periode 16 maart tot en met 15 juni 2020 verwacht ten minste € 4.000 omzetverlies te lijden.
  • Een verklaring dat jouw onderneming in die periode ten minste € 4.000 vaste lasten zal hebben, ook na gebruik van andere beschikbare steunmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis.

Je krijgt de beslissing over jouw aanvraag in beginsel binnen twee á drie weken toegezonden. Een toegekende tegemoetkoming kan nog vijf jaar na de verstrekking worden herzien, mocht deze door onjuiste gegevensverstrekking niet in overeenstemming met de beleidsregels zijn verstrekt.

Verlenging ingrijpende maatregelen

De overheid heeft ingrijpende maatregelen genomen, zoals het sluiten van onder andere de scholen en kinderdagverblijven, horecagelegenheden, sport- en fitnessclubs en het verbieden van evenementen van meer dan honderd personen. Werknemers moeten thuisblijven indien ze klachten hebben als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn en/of koorts. Bovendien adviseert de overheid dringend om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Deze maatregelen zijn inmiddels verlengd tot en met 28 april 2020.

Nog eenvoudiger bijzonder uitstel van betaling aanvragen

De procedure over de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen bij de Belastingdienst voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, de omzetbelasting en de loonheffing was kennelijk te omslachtig en riep te veel vragen op. Daarom is besloten om een vereenvoudiging door te voeren. Sinds woensdag 1 april 2020 kun je via deze link met een online formulier in een keer bijzonder uitstel aanvragen voor de genoemde belastingen en loonheffing. Je kunt inloggen met jouw DigiD.

Let op!
Je moet wel tijdig aangifte blijven doen. Je wacht vervolgens totdat je een aanslag hebt ontvangen. Pas dan kun je het bijzonder uitstel van betaling aanvragen. Wel is het zo dat, als je éénmaal uitstel hebt aangevraagd, dit uitstel ook automatisch geldt voor nieuwe aanslagen opgelegd in de periode van het uitstel. Ook verdient het, naar huidig inzicht, nog steeds de aanbeveling tijdig separaat melding van betalingsonmacht doen. Je kunt uiteraard de aanvraag van bijzonder uitstel van betaling en de melding van betalingsonmacht ook overlaten aan jouw adviseur.

Reiskostenvergoeding en thuiswerken

Nu veel werknemers thuiswerken, is het de vraag wat er met de reiskostenvergoeding moet gebeuren. Betaal je een vaste, onbelaste reiskostenvergoeding aan jouw werknemers? In dat geval geldt een bijzondere regeling bij langdurige afwezigheid. Je mag dan tijdens maximaal zes aansluitende weken de vaste reiskostenvergoeding doorbetalen. Verwacht je dat een werknemer langdurig afwezig is, dan mag je de onbelaste vaste reiskostenvergoeding nog uitbetalen in de lopende maand en de eerstvolgende maand. Gaat jouw werknemer weer naar het werk, dan mag je pas weer een reiskostenvergoeding betalen vanaf de maand na de maand waarin de werknemer weer is gaan werken.

Declaratiebasis
Vergoed je achteraf op declaratiebasis de gemaakte reiskosten van jouw werknemer, dan hoeft hij of zij geen reiskostenvergoeding te betalen als er niet is gereisd.

Gebruik internet en telefoon thuis

Ook het gebruik van bijvoorbeeld internet en de telefoon thuis kan onbelast worden vergoed. Dit valt onder de gerichte vrijstelling voor noodzakelijke kosten. Bovendien is er voor kosten die samenhangen met thuiswerken ook altijd nog de vrije ruimte die daarvoor kan worden benut.

Verlaging van jouw gebruikelijk loon

Ben je aanmerkelijkbelanghouder/directeur grootaandeelhouder en heeft de coronacrisis grote gevolgen voor de omzet en liquiditeit van jouw bv? In dat geval mag je de komende maanden in 2020 met jouw bv tijdelijk een lager maandloon afspreken. De Belastingdienst staat dit toe. Aan het eind van het jaar stel je namens jouw bv het gebruikelijk jaarloon voor 2020 vast en vermeldt dit in de aangifte loonheffingen. Op dat moment is duidelijker wat de impact van de coronacrisis is op jouw bv. Als jouw bv te weinig loon heeft betaald, moet zij het verschil als loon aangeven en daarover loonheffingen berekenen. Er is geen verzoek om instemming van – of vooroverleg met – de Belastingdienst nodig.

Samenloop met NOW-regeling en Tozo-regeling
Je mag jouw gebruikelijk loon voor 2020 dus achteraf bepalen. De volgende situatie is dan niet ondenkbaar: jouw bv vraagt mits je een verplicht verzekerde aandeelhouder bent een NOW-subsidie aan vanwege een omzetdaling. Deze wordt verleend voor drie maanden ter hoogte van 90% van de loonkosten. Als na afloop van het jaar blijkt dat de situatie sterk is verbeterd, hoeft de subsidie niet te worden terugbetaald. Maar jouw bv moet wel achteraf alsnog loonheffing betalen over het gebruikelijk loon. Hetzelfde effect doet zich voor als je als dga niet verplicht verzekerd bent en drie maanden bijstand krachtens de Tozo-regeling hebt ontvangen, waarna de omzet van jouw bv weer stijgt.

Terugvragen van btw bij oninbare vorderingen

Pas je het factuurstelsel toe voor de btw, dan moet je de btw op aangifte afdragen in het tijdvak van het uitreiken van de factuur. Maar je hebt recht op teruggaaf van die btw als de debiteur niet of niet tijdig betaald. Het recht op teruggaaf ontstaat, in het tijdvak waarin definitief vaststaat dat de debiteur niet meer zal betalen, maar uiterlijk twaalf maanden nadat de vordering opeisbaar is geworden. Door de huidige coronacrisis zal vaak al binnen de wettelijke termijn van twaalf maanden duidelijk zijn dat bepaalde debiteuren niet meer zullen en kunnen betalen – bijvoorbeeld bij een faillissement. Je kunt én moet de afgedragen btw dan in dat tijdvak al terugvorderen. De btw mag niet worden teruggevorderd in een later tijdvak dan dat waarin het teruggaafrecht ontstond.

Kamp je nu met grote liquiditeitsproblemen? Het kan dan zinvol zijn om na te gaan of je de btw op oninbare vorderingen nu al kunt terugvragen bij de Belastingdienst.

Let op!
Stel dat jouw debiteur na de teruggaaf van de btw op de oninbaar geachte vorderingen alsnog (een deel van) de factuur betaalt. Wat betekent dit dan voor jou? Je bent de btw over het alsnog betaalde bedrag dan weer verschuldigd. Je geeft die btw dan aan bij vraag 1a of 1b van de btw-aangifte over dat tijdvak en draagt deze af.

Attentiepunt
Als een debiteur een schuld vanwege een factuur omzet in een lening, dan is daarmee de factuur in beginsel betaald. Deze debiteur hoeft dan geen btw terug te betalen die eerder in aftrek is gebracht. Daarentegen heb je als schuldeiser dan niet meer de mogelijkheid om btw terug te vragen vanwege een oninbare factuur. Kortom, let goed op bij het omzetten van een factuurschuld in een lening, omdat dit gevolgen heeft voor de btw.

Uitstel van betaling voor pensioenpremies

Ook de betaling van pensioenpremies komt als gevolg van de maatregelen in het kader van het coronavirus in het gedrang. Daarom hebben de Stichting van de Arbeid, de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars aangegeven dat ook zij een bijdrage willen leveren om acute financiële problemen bij ondernemers op te lossen. Zij geven voor wat betreft de betaling van pensioenpremies drie denkrichtingen aan:

  1. Pensioenuitvoerders treffen met een individuele werkgever een betalingsregeling.
  2. Betalingstermijnen worden voor getroffen sectoren en werkgevers verruimd.
  3. Het invorderingsbeleid wordt minder strikt.

Pensioenuitvoerders lopen bij het ontwikkelen van maatregelen op deze terreinen vast op wettelijke voorschriften (onder andere Pensioenwet en Wet BpF). Het Verbond en de Pensioenfederatie gaan daarom op korte termijn in overleg met DNB en het ministerie van SZW. Op de uitkomst van dat overleg kun je natuurlijk niet in alle gevallen wachten.

Tijdige melding betalingsonmacht
Ben je bij een pensioenfonds aangesloten en kun je de verschuldigde pensioenpremies niet betalen? Meld dan tijdig jouw betalingsonmacht. Tijdig betekent binnen veertien dagen nadat de premie verschuldigd is geworden. De melding doe je met dit formulier. Dit is hetzelfde formulier dat je gebruikt voor de melding van betalingsonmacht voor belastingen en premies.

Tref een betalingsregeling
Kom je in de problemen met het betalen van de pensioenpremies? Neem contact op met het pensioenfonds waar je bij bent aangesloten of de verzekeraar bij wie je de pensioenregeling van jouw werknemers hebt ondergebracht. In overleg kan er mogelijk een betalingsregeling worden getroffen. De pensioenfondsen voor de Horeca & Catering, Detailhandel en de Reisbranche hebben al maatregelen genomen wat betreft de betalingstermijn en incasso van pensioenpremies.

Aanvullende informatie toepassing BMKB

Heeft jouw mkb-bedrijf een gezond toekomstperspectief maar kom je in liquiditeitsproblemen door het coronavirus? Je kunt tijdelijk (tot 1 april 2021) onder gunstiger voorwaarden gebruikmaken van de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB). Met deze regeling staat de overheid voor een deel borg voor bedrijven die een lening willen afsluiten, maar de financier (meestal de bank) niet genoeg zekerheden kunnen bieden. De steunmaatregel biedt banken en andere financiers meer mogelijkheden om overbruggingskredieten te verstrekken in de aankomende periode. Er is inmiddels aanvullende informatie bekendgemaakt over de toepassing van de verruimde BMKB. De maximale looptijd van de regeling is acht kwartalen. De aflossing vindt lineair plaats of ineens aan het einde van de looptijd (bulletaflossing). De mogelijkheid om per maand of kwartaal af te lossen verschilt per financier en je betaalt 3,9% garantieprovisie aan de staat bij het aangaan van de financiering in de BMKB. Is de financiering voor een rechtspersoon? In dat geval wordt geëist dat de meerderheidsaandeelhouder een borgstelling van 10% afgeeft.

Welke informatie vraagt de bank momenteel voor een overbruggingsfinanciering?

De banken geven aan mee te willen werken aan het verstrekken van een overbruggingsfinanciering, eventueel met gebruikmaking van de Borgstellingsregeling MKB (BMKB), waarover we hiervoor en eerder bericht hebben. Om de financieringsaanvraag in behandeling te kunnen en willen nemen stellen zij een aantal voorwaarden. Dit verschilt per bank. Samengevat komen de uitgangspunten van de banken wat betreft de gevraagde informatie op het volgende neer. Alle banken eisen dat ook overige steunmaatregelen zijn aangevraagd om in de liquiditeitsbehoefte te kunnen voorzien. Dat wil zeggen: aanvraag werktijdverkorting/de NOW en uitstel van belastingbetaling. Het doel is ook om zo de behoefte voor overig extern kapitaal zo laag mogelijk te houden.

Banken zetten aflossingen stop voor een periode van maximaal zes maanden. Maar let op!

Kleinere ondernemingen met een financiering tot € 2,5 miljoen kunnen zes maanden uitstel krijgen van de aflossing van hun leningen. ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Triodos hebben dat samen besloten. De werkwijze verschilt per bank. ABN Amro zet automatisch de aflossingen stop. Je moet je bij de bank melden als je dit niet wenst. De bank laat zelfs weten dat het ook de rente betreft. Bij de Rabobank moet je zelf actie ondernemen en aangeven dat je er gebruik van wilt maken. Bedrijven met een financiering hoger dan 2,5 miljoen moeten - evenals particuliere klanten - contact opnemen met de bank voor het bespreken van maatwerkoplossingen. Aangezien de werkwijze per bank verschilt is het advies om altijd contact op te nemen met jouw bank!

Uitstel van betaling van waterschapslasten

Ook de waterschappen hebben steun toegezegd om jou als ondernemer te ondersteunen. Als je de waterschapsbelastingen niet kunt betalen, krijg je uitstel van betaling. Verschillende waterschappen hebben de invordering van de belastingen zelfs helemaal stopgezet. Ook hebben de waterschappen toegezegd dat zij jouw facturen direct en ruim voor de vervaldatum zullen betalen.

Huurverlaging van bedrijfsruimte

Na de eerdere verplichte bedrijfssluitingen van sportscholen, kinderdagverblijven, de hele horeca etc., dreigt mogelijk ook nog een verplichte winkelsluiting. Dit leidt tot omzetverlies. De vraag is of er dan recht bestaat op huurverlaging als jouw bedrijf in een huurpand is gevestigd. Volgens het huurrecht bestaat pas recht op huurvermindering als er sprake is van een gebrek aan het gehuurde. Hieronder moet je verstaan een toestand of kenmerk van het gehuurde die niet aan jou als huurder is toe te rekenen en waardoor je niet het genot hebt van de gehuurde ruimte die je mocht verwachten. De omstandigheden als gevolg van de coronacrisis zullen tot het ondernemersrisico worden beschouwd, voor zover de verhuurder niet ook al een beroep op overmacht toekomt. In de veel door verhuurders gebruikte ROZ-modellen is een dergelijk beroep in ieder geval al kansloos. Op grond van de bijpassende algemene voorwaarden is hier een vordering tot huurverlaging uitgesloten bij een gebrek. Kortom, je zult in onderhandeling moeten met jouw verhuurder om jouw huurprijs (tijdelijk) aan te passen, of om termijnbetaling of opschorting te bedingen.

Kwijtschelding of beëindiging van de huur

Is uitstel van betaling voor jou niet genoeg om de coronacrisis te doorstaan? Dan moet je bij jouw verhuurder aandringen om de huur (al dan niet gedeeltelijk) kwijt te schelden over een bepaalde periode. Niet alle verhuurders zijn hiervoor gevoelig. Er zijn ook verhuurders die een stapje verder gaan en een voorstel doen om akkoord te gaan met beëindiging van de huur, waarbij binnen enkele dagen moet worden ingestemd. Als je negatief reageert vervalt het aanbod. Dit gebeurt vooral in gevallen waarbij een lage huur wordt betaald. Vooral Horeca Nederland maakt zich ernstige zorgen en overlegd met grote partijen (bierbrouwers) over regelingen. Zo heeft Heineken inmiddels besloten om de huur van 130 ondernemers van wie de bierbrouwer pandeigenaar is, tot en met mei op te schorten. Het is uiteraard sterk de vraag of verhuurders je bij niet-betalen op korte termijn uit jouw pand kunnen krijgen. Een reden voor beëindiging van de huur is een huurachterstand van tenminste drie maanden. Het is de vraag of rechters dit uitgangspunt verder zullen oprekken als een verhuurder op deze grond om ontbinding van de huurovereenkomst vraagt. Hoewel rechtbanken nu ook hun deuren hebben gesloten, kan er wel schriftelijk worden geprocedeerd.

Andere activiteiten in jouw huurpand

Nu je jouw bestaande bedrijfsactiviteiten door de gedwongen sluiting niet kunt uitvoeren, is het de vraag of je iets anders mag doen in jouw huurpand. In de meeste huurovereenkomsten is het doel waarvoor mag worden gehuurd, nauwkeurig omschreven en mag je zonder toestemming van de verhuurder geen andere bestemming aan het pand geven. Daarnaast heb je nog los gezien hiervan, ook te maken met bestemmingsplannen en vergunningen. Kortom, het ontbreekt hier aan een helpende hand van de wet. Veel zal afhangen van de goodwill van jouw verhuurder. Die zal mogelijk wat toeschietelijker zijn, gezien de (hopelijk) tijdelijke situatie. Een failliete huurder is immers ook niet direct een goed perspectief voor de verhuurder. Je zult dan ook met elkaar in gesprek moeten.

Exportkredietverzekering verruimd

Nederlandse bedrijven expoteren veel naar het buitenland. Ongeveer 30% van het nationaal inkomen komt uit de buitenlandse handel. Je hebt nu mogelijk ook door de coronacrisis problemen met toeleveringen uit het buitenland, belemmeringen aan de grens en met een groter risico dat jouw handelspartners de rekeningen niet betalen. Daarom wordt de exportkredietverzekering verruimd, zodat meer risico’s van bedrijven wordt afgedekt door de overheid. De verruiming houdt in dat:

  • Ook kortlopende exportkredieten (korter dan twee jaar) onder de dekking vallen.
  • De procedure van de exportkredietverzekering wordt verruimd en versneld; en
  • meer landen onder de dekking vallen.

Teruggaaf eigen bijdrage kinderopvang

Maak je vanwege de coronacrisis tijdelijk geen gebruik van de kinderopvang of bso, maar heb je wel de rekening betaald? In dat geval krijg je jouw eigen bijdrage terug. De terugbetaling loopt via de 3.500 kinderopvangorganisaties. De Belastingdienst maakt namelijk de compensatie eerst naar hen over, waarna zij jou het te veel betaalde deel rechtstreeks uitbetalen. Het te veel betaalde deel betreft het verschil tussen de factuur en de ontvangen kinderopvangtoeslag over de periode 16 maart tot en met 28 april 2020. Ben jij of jouw partner werkzaam in een cruciaal beroep? Dan kun je van de noodopvang gebruikmaken zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Is in jouw gezin één van jullie beiden werkzaam in een cruciaal beroep, dan kun je ook van de noodopvang gebruikmaken, als het niet lukt om het kind/de kinderen zelf op te vangen.

Corona en alimentatieplicht

Door het wegvallen van inkomsten kun je nu mogelijk niet meer aan de eens vastgestelde alimentatieverplichting voldoen. Het is dan goed om met jouw ex-partner in gesprek te gaan. Geven deze gesprekken niet het gewenste resultaat, dan kan de rechter worden gevraagd om een beslissing te nemen. Dit moet altijd door een advocaat worden begeleid. Wordt er niets geregeld, dan blijf je in de regel het eerder overeengekomen bedrag verschuldigd en kan jouw ex-partner het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) of een deurwaarder inschakelen om betaling af te dwingen.

Ook DUO doet een duit in het zakje

Ben je student en krijg je studiefinanciering? Of ben je een ex-student en je studieschuld aan het terugbetalen? Als je door de coronacrisis in betalingsnood bent gekomen, zijn er bij de Dienst uitvoering onderwijs (DUO) bestaande mogelijkheden waarvan je gebruik kunt maken om je betalingsproblemen te verlichten.

Als student met studiefinanciering, heb je de volgende mogelijkheden:

  • Als je nog niet aan je leenmaximum zit, kan je (tijdelijk) bijlenen met terugwerkende kracht tot de start van dit studiejaar.
  • Je kan mogelijk alsnog een aanvullende beurs aanvragen met terugwerkende kracht tot het begin van dit studiejaar. Dit hangt af van het inkomen van je ouders.
  • Mocht je al een aanvullende beurs hebben en je ouders hebben in 2020 minder inkomen, dan kan je het peiljaar laten verleggen naar 2020. Daardoor krijg je meer aanvullende beurs.
  • Studeer je aan een hbo of universiteit, dan kan je een collegegeldkrediet krijgen. Dit is een extra leenoptie voor het collegegeld.

Als ex-student die zijn studiefinanciering aan het terugbetalen is, kan je van de volgende bestaande mogelijkheden gebruikmaken om de betalingsproblemen te verlichten:

  • Je kan een aflosvrije periode aanvragen van maximaal vijf jaar. Heb je deze mogelijkheid al benut of een andere betalingsregeling getroffen? In dat geval gaat DUO minder strikt om met de terugbetalingsplicht.
  • Ook voor jou bestaat de mogelijkheid om bij een inkomensdaling in 2020 het peiljaar te laten verleggen naar 2020. Je aflossingsbedrag wordt dan lager.

< terug naar overzicht